Home Szukaj Regulamin Kontakt
Menu główne
Strona główna
Prenumerata
Regulamin
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 1
Artykuły > Aktualności > Apel

Panacea Nr 4/1 (57/58), listopad 2016 - marzec 2017 strona: 5

APEL
O POLITYKĘ LEKOWĄ PAŃSTWA I PRAWO FARMACEUTYCZNE ZAPEWNIAJĄCE PRZECIWDZIAŁANIE ZAGROŻENIOM DLA ZDROWIA I ŻYCIA LUDZI WYNIKAJĄCYM Z NIEPRAWIDŁOWOŚCI ZWIĄZANYCH Z FUNKCJONOWANIEM RYNKU APTECZNEGO

Polska Rada Leku Roślinnego i uczestnicy konferencji Nauka - jako antidotum na zagrożenia dla pacjentów oraz dla leczniczego produktu roślinnego zwracają się do organów i instytucji odpowiedzialnych za rynek apteczny z apelem o skuteczne działania, które doprowadzą do sformułowania Polityki Lekowej Państwa i uchwalenia przez Sejm nowelizacji Prawa Farmaceutycznego.
Z wieloletniego monitoringu rynku aptecznego wynika wniosek, że nieprawidłowości i zagrożenia dla zdrowia i życia pacjentów występują głównie jako skutek bezkarnego nieprzestrzegania Prawa Farmaceutycznego i Ustawy o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia.
W celu zapewnienia przestrzegania prawa i dobrych praktyk związanych z rynkiem farmaceutycznym konieczna jest nowelizacja regulacji formalnoprawnych oraz przeprowadzenie efektywnych, skutecznych działań korygujących i profilaktycznych w instytucjach odpowiedzialnych za nadzór, kontrolę i egzekwowanie prawa.

Celowe jest:
- przyznanie farmaceutom wyłącznego prawa do większościowego udziału w aptekach
- egzekwowanie limitu 1% aptek sieciowych
- uregulowanie sprzedaży suplementów diety
- rozszerzenie zakazu reklamy aptek i leków RX o zakaz reklamy leków OTC i suplementów diety
- wycofanie leków ze sprzedaży pozaaptecznej
- reorganizacja pracy komisji ds. pogranicza
- przywrócenie w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych listy surowców mogących wchodzić w skład leków lub suplementów diety

Odpowiednia Polityka Lekowa Państwa oraz Prawo farmaceutyczne zapewnią stabilny rozwój krajowego rynku produktów leczniczych, przyczynią się do wzrostu konkurencyjności eksportu polskich leków, wzmocnią rodzinne apteki i przywrócą aptekom właściwą rolę w zaopatrzeniu farmaceutycznym.
Farmaceuci - w poczuciu odpowiedzialności za jakość, skuteczność i bezpieczeństwo - będą etycznie prowadzić opiekę farmaceutyczną jako profesjonalni partnerzy lekarzy i pielęgniarek oraz doradcy pacjenta, który ma konstytucyjne prawo do właściwej opieki zdrowotnej.

Bieżące okoliczności o znaczeniu krytycznym
W związku z odrzuceniem w dniu 25.01.2017 przez Sejmową Komisję Nadzwyczajną ds. Deregulacji poselskiego projektu nowelizacji Prawa Farmaceutycznego zwracamy się z uprzejmą prośbą o ponowne rozpatrzenie możliwości procedowania ww. nowelizacji.

Uzasadnienie:

1. Wydarzenia wokół nowelizacji prawa farmaceutycznego wskazują, że istnieje realne zagrożenie dla suwerenności gospodarki Polski, co przejawia się między innymi w działaniach zmierzających do przejęcia rynku aptecznego, a w konsekwencji całej branży farmaceutycznej obcemu kapitałowi.

Fakty:
"Dziennik Gazeta Prawna" (z 24.01.2017 r.) i inne media (w tym internetowe) wskazują na intensyfikację lobbingu przeciwników zmian w prawie farmaceutycznym. Media zwracają uwagę, że przeciwnicy starają się stworzyć wrażenie naruszenia (poprzez zmiany) unijnych swobód rynkowych i wolnej konkurencji. Argumenty te nie są prawdziwe i powinny być oczywiście zweryfikowane, przy jednoczesnym kontynuowaniu prac nad zmianami prawa farmaceutycznego, które są poważnie uzasadnione, zweryfikowane i zgodne ze społecznymi oczekiwaniami (bezpieczeństwo pacjenta i odpowiedzialny profesjonalizm aptek). Niefortunne wypromowane przez media pojęcia "apteka dla aptekarza" ma mylący skutek. W nowelizacji chodzi o odpowiedzialną aptekę, bliską pacjentom.

2.Selektywne uwzględnienie przez Komisję Nadzwyczajną ds. Deregulacji wniosków jedynie przedstawicieli sieci aptecznych, w tym reprezentujących obcy kapitał świadczy o świadomym dążeniu do monopolizacji rynku aptecznego przez graczy globalnych.

Fakty:
Opisane działania godzą głównie w interesy polskich producentów, dystrybutorów oraz aptekarzy i doprowadzą do niebezpiecznej sytuacji rynkowej analogicznie jak w Norwegii, gdzie funkcjonują obecnie dwie sieci dyktujące warunki. Natomiast apteki indywidualne zostały zlikwidowane.

3. Pozbawienie aptekarzy możliwości rozwoju aptek zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauk farmaceutycznych, wymaganiami dobrej praktyki i etyki zawodowej oraz ekonomicznych warunków do podnoszenia poziomu opieki farmaceutycznej doprowadziło do niebezpiecznego nadużywania leków oraz niekontrolowanego wprowadzania na rynek suplementów diety.

Fakty:
Aptekarze polscy po raz pierwszy zostali skrzywdzeni przez władze komunistyczne w roku 1950 poprzez upaństwowienie aptek. Po raz drugi przez władze postkomunistyczne w roku 2002 poprzez nowelizację Prawa Farmaceutycznego odbierające wyłączność prawa aptekarza do apteki. Należy ubolewać, że władze deklarujące budowę wolnej i silnej IV RP podejmuje działania, które wbrew interesom pacjenta, doprowadzą do zniszczenia polskiego niezależnego rynku aptecznego.

4. Argumenty lobbystów o rzekomym ograniczaniu swobody działalności i prawa własności nie upoważniają organów i instytucji odpowiedzialnych za politykę lekową do stanowienia prawa w sposób naruszający dobro nadrzędne, jakim jest zdrowie publiczne.

Fakty:
Organa ustawodawcze oraz władze państwowe mają obowiązek przestrzegania Konstytucji w zakresie ochrony zdrowia publicznego.

Kraków 31.01.2017



Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Ruszczyk kolczast...
Reumatoidalne zap...
Selen - pierwiast...
Nadciśnienie tę...
Propolis, mleczko...
Lucerna - niedoce...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Polifenole rośli...
Kora dębu i dęb...
Forum Naukowe W G...
Wąkrota azjatyck...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Rumianek
Zioła dla niemow...
Reklama
IWLF Labofarm Centrum Fitoterapii
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2018 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.