Home Szukaj Regulamin Kontakt
Menu główne
Strona główna
Prenumerata
Regulamin
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Suplementy diety
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 3
Artykuły > Natura i sztuka > Sen o maku

Panacea Nr 3 (20), lipiec - wrzesień 2007 strona: 35

Sen o maku

Mak polny Papaver rhoeas to pospolity chwast polny, zwany zwyczajowo „kwiatem polnym” lub „kwiatem trawy”. Obdarowany został przez naturę nie tylko intensywną czerwienią, ale i właściwościami leczniczymi. Z maku polnego, zebranego w okresie zakwitania, następnie szybko wysuszonego w warunkach naturalnych, w cienu i przewiewie, uzyskujemy surowiec do naparów, stosowanych jako leki osłaniające w chorobach górnych dróg oddechowych, zwłaszcza przy suchym kaszlu.
Gatunków maku jest kilka – zarówno w uprawach, jak i w stanie dzikim. Złowrogą sławę zdobył mak lekarski Papaver somniferum, z którego wydobywa się opium – narkotyk niszczący ludzi i sprowadzający wiele nieszczęścia. Kwiat ten ma płatki białe lub lekko różowe. Jego narkotyczne działanie, znane już od starożytności, jest także źródłem symboliki maku w literaturze i sztuce. Wyraża ona śmierć lub sen. Już w czasach antyku śmierć przedstawiano jako sen. Dał temu wyraz najwybitniejszy polski poeta czasów renesansu, zapatrzonego w starożytność, Jan Kochanowski (*1530 †1584). W jednym z trenów, poświęconych zmarłej Orszulce, pisał: „ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany”.
Jednak przydrożny, pospolity, czerwony mak ma w naszym kręgu kulturowym jeszcze inną symbolikę. Oznacza Zmartwychwstanie. Mak rosnący w zbożu jest też symbolem Chrystusa, gdyż nawiązuje do obrazu Chleba Eucharystycznego – ciała i krwi Chrystusa.
Le rêve I (Sen I) Balthazara Michaela Klossowskiego de Rola (*1908 †2001)
Mak jest niezwykle popularnym elementem wielu obrazów różnych epok. Chyba najbardziej znane są Maki Claude’a Moneta (*1840 †1926). Spróbujmy jednak znaleźć obraz, w którym symbolika maku najbardziej wyraziła i podkreśliła intencje artysty. Takim obrazem może być Le rêve I (Sen I) francuskiego malarza i scenografa pochodzenia polskiego, Balthazara Michaela Klossowskiego de Rola (*1908 †2001), znanego z artystycznego pseudonimu Balthus. Znany był z indywidualnego stylu, zbliżonego do realizmu magicznego, malował portrety, pejzaże miejskie, wnętrza, wykonał liczne prace scenograficzne.
Mak polny znajduje się w centrum jego obrazu. Kiedy się wpatrzymy w przedstawioną scenę, symbol snu, ukryty w maku, staje się od razu bardzo czytelny. Przygaszone światło wpada do pomieszczenia od lewej strony. Jest to światło tłumiące wszelkie refleksy. Obraz jest przyciemniony, lecz utrzymany w tonacji kolorystycznej, przypominającej stare złoto. Atmosfera w obrazie jest tajemnicza, jakby ze snu lub z przejścia między jawą a snem, gdyż kobieta zasnęła w pozycji siedzącej, osunęła się na czerwoną poduszkę. Druga postać stąpa na palcach, przez co podkreślona zostaje cisza w obrazie. Nasz wzrok nie skacze po przedmiotach, gdyż ich ilość jest ograniczona, dzięki czemu harmonijnie obejmujemy wzrokiem całość obrazu. Z lewej strony widoczny jest wazon z kwiatami, być może także z makami. Przezroczysty, kryształowy wazon podkreśla czystość intencji w tym spoczynku, śnie, a może... śmierci?
Kobieta trzymająca mak wykracza swą głową poza ramy obrazu. Malarz zapewne starał się podkreślić jej poza realistyczny wydźwięk. W lekkości ruchu sprawia wrażenie jakby unosiła się w powietrzu. Przypomina mi anioła. Lewa jej ręka gestem przemawia do widza: „Nie zbliżaj się, zachowaj dystans, tu się dzieje coś ważnego”... Szachownica w tle obrazu narzuca skojarzenia: życie to gry o twardych regułach, gdzie szach i mat oznaczają nieuchronną śmierć. Śpiąca postać przypomina Janową Orszulkę w swym żelaznym śnie, lecz w obrazie Balthusa, dzięki makowi w dłoni anielskiej postaci, dziewczyna zyskuje drugą szansę. Symbol Zmartwychwstania nabiera tu na znaczeniu. Wspaniała czerwień Papaver rhoeas budzi i nas ze snu sztucznej medialnej rzeczywistości. Niech czas wypoczynku wakacyjnego umożliwi nam zdrowy sen o maku czerwonym w polu zboża.

Tymoteusz Andrearczyk



Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Ruszczyk kolczast...
Reumatoidalne zap...
Selen - pierwiast...
Lucerna - niedoce...
Nadciśnienie tę...
Propolis, mleczko...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Wąkrota azjatyck...
Kora dębu i dęb...
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Zioła dla niemow...
Rumianek
Reklama
IWLF Labofarm Centrum Fitoterapii Panacea na poczcie
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2019 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.