Home Szukaj Regulamin Kontakt
Menu główne
Strona główna
Prenumerata
Regulamin
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Suplementy diety
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 3
Artykuły > Natura i sztuka > Laurowa czystość

Panacea Nr 2 (19), kwiecień - czerwiec 2007 strona: 35

Laurowa czystość

Zwycięski wawrzyn szlachetny zdobił głowy wybitnych władców, strategów, także sportowców, poetów czy muzyków. Laurus nobilis, czyli laur szlachetny, służy każdemu kucharzowi jako cenny, aromatyzujący komponent wyszukanych potraw. Ponadto olej i olejek laurowy mają właściwości lecznicze, stosowane są w bólach reumatycznych (patrz: Encyklopedia zielarstwa i ziołolecznictwa pod red. prof. dr hab. Haliny Strzeleckiej). Gałązki wawrzynu szlachetnego odnalazłem na obrazie mistrza włoskiego renesansu, Giorgione (*1477/78 †1510). W historii malarstwa mówi się o nim, że jako pierwszy przełamał malarstwo bazujące na rysunku, obrysie czy konturze. W jego dziełach pojawia się postać, martwa natura, pejzaż. Wszystko to skąpane w promieniach słońca, jakby rozproszone. Przy tym kolor tak cudnie dobrany jak nigdzie! Nic dziwnego, że sam Tycjan, zafascynowany artystą z Wenecji, brał od niego lekcje i wiele płócien, po wczesnej śmierci Giorgione, Tycjan sam dokończył (np. Śpiącą Wenus). W obrazie Laura (rok 1506, 41 x 33,5 cm, Kunsthistoriches Museum w Wiedniu) laurowe gałązki, potęgując zarówno tytuł, jak i imię portretowanej kobiety, znajdują się w ostatnim planie obrazu – jako dekoracyjny ornament wzbogacający tło. Ten ornament jest kontrastowym uzupełnieniem do intensywnej czerwieni płaszcza Laury. Wawrzyn szlachetny w obrazie odgrywa ważną symboliczną rolę, budując w obrazie treść, którą wspólnie postarajmy się odczytać.
Istnieją dwie interpretacje tego portretu. Według jednej przedstawiona postać Laury to ukochana słynnego poety Francesco Petrarki, który przez pamięć na starożytnego Apolla, opiekuna poetów i muzyków, nosił na skroniach gałązki laurowe. Nie tylko jednak dlatego. W rytuałach dionizyjsko - poetyckich często palono gałęzie wawrzynu, wierząc, że to pobudzi natchnienie i moc twórczą. Warto przypomnieć, że Laura nie była w żaden sposób związana z Petrarką. Miała męża i swoje życie, a dla poety była tylko muzą, uczuciem niespełnionym.
Laura Giorgione daje też jednak inne możliwości interpretacji dzieła. Postać na obrazie ma biały szal, oplatający jej lekko obnażone ciało. Biel szala symbolizuje czystość, niewinność, dziewictwo. Podkreśla to wyraz twarzy Laury, pełen powagi i zamyślenia. Ta powaga, odczytana z oczu Laury, zostaje podkreślona przez czerwień płaszcza, który sugeruje walkę wewnętrzną, pokutę. Widoczna pierś Laury w niczym nie przekazuje treści erotycznych, raczej można tu mówić o ekshibicjonizmie, o podłożu psychicznym. Rozgrywa się w Laurze walka, której istotnym elementem jest czystość w prowadzeniu się przez życie. Giorgione, poprzez gałązki wawrzynu szlachetnego, naprowadza nas na właściwe zrozumienie pozornie zwykłego portretu. W kulturze i tradycji chrześcijańskiej Laurus nobilis był kojarzony z wiecznością i czystością, dziewictwem, ponieważ gałązki laurowe są zawsze zielone i nigdy nie gubią liści. Z czasem wawrzyn szlachetny wyobrażał Marię Pannę, której słowa, jak mawiano, pachniały liściem lauru. Trzeba jednak sięgnąć w czasy jeszcze bardziej odległe. Nimfa Dafne, córka Penejosa, boga rzek, ścigana przez boga słońca Feba - Apollina, błaga ojca, by zmienił jej postać i pomógł uniknąć wstrętnych dla niej pieszczot i pocałunków. Penejos, broniąc córki, zamienia ją w drzewo laurowe. Apollo, pełen rozpaczy, obejmuje drzewo i mówi (słowami Owidiusza): Zawsze będziesz ozdabiać, o drzewo laurowe, moje włosy, lirę, mój łuk. Ciebie otrzymywać będą w darze wodzowie Lacjum, gdy wśród głosów triumfu wstępować będą na Kapitol...
Dziewictwo Laury jest jej zwycięstwem. Jej czystość, przy głosach triumfu, zasługuje na chwałę większą niż wódz, cesarz czy król, bo Laura wewnętrznym zmaganiu zwyciężyła sama siebie. Moralny wydźwięk portretu Laury, dzięki gałązkom wawrzynu szlachetnego, zyskał na znaczeniu i na pouczającej treści. Symbol zwycięstwa, przypisywany laurowym gałązkom, został odniesiony do czystości Laury. Giorgione przeciwstawił chwałę spektakularnych zwycięstw wojennych pokornej, dziewiczej Laurze. W niej artysta dostrzegł siłę i zwycięstwo.


Tymoteusz Andrearczyk
Autor jest magistrem filozofii (Instytut Filozofii UAM w Poznaniu 2003) i sztuki (Wydział Malarstwa i Grafiki ASP Gdańsk 2005).



Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Ruszczyk kolczast...
Reumatoidalne zap...
Selen - pierwiast...
Lucerna - niedoce...
Nadciśnienie tę...
Propolis, mleczko...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Wąkrota azjatyck...
Polifenole rośli...
Kora dębu i dęb...
Forum Naukowe W G...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Zioła dla niemow...
Rumianek
Reklama
IWLF Labofarm Centrum Fitoterapii Panacea na poczcie
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2019 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.