Home Rejestracja Szukaj Kontakt

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu swiadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczacych cookies oznacza, że beda one zamieszczane w Państwa urzadzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przegladarki lub urzadzenia końcowego, z których Państwo korzystacie. X

Menu główne
Strona główna
Logowanie
Księga gości
Rekomenduj nas
Prenumerata
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 5
Artykuły > Natura i sztuka > Gauguinowskie mango

Panacea Nr 4 (33), październik - grudzień 2010 strona: 35

Gauguinowskie mango

Mango Mangifera L. to bardzo ciekawe wiecznie zielone, gęstoulistnione drzewo o liściach za młodu mocno czerwonych. Kwiaty drzewa mango są małe, zebrane w imponujące żółte lub czerwone kwiatostany. W jednym kwiatostanie można się doliczyć 5-7 tysięcy kwiatów. Owoc jest wydłużony i spłaszczony. Skórka początkowoma barwę ciemnozieloną, później w miarę dojrzewania przechodzącą w różne odcienie żółto-złoto-czerwone. Drzewo i owoce mango często widzimy w działach wielkiego Paula Gauguina(*1848 †1903), malowanych na wyspach francuskiej Polinezji. Wybrałem obraz Te Arii Vahine (Kobieta króla) - 1896. Znajduje się on w Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, my oglądamy zwykle jego niedoskonałe reprodukcje. Jednak kilka tygodni temu mogłem go obejrzeć w Londynie, na wystawie w Tate Modern Gallery, gdzie zebrano wiele dzieł Gauguina, wypożyczonych z całego świata. W mglistej, acz ciepłej atmosferze wyspowej Anglii, jaskrawy Gauguin błyszczał jak karuzela „London Eye”. Nastrój obrazów oscylował między smakiem koktajlu z mango a mętnym piwem „Ale”. Czy artysta doświadczył na sobie dobrodziejstwa bogatego w substancje odżywcze i pielęgnacyjne owocu mango?

Obrazy Gauguina cechowało syntetyczne traktowanie plam barwnych (syntetyzm), czysta paleta, kolor prosto z tuby i stosowanie czarnej kreski dla oddzielenia sąsiadujących kolorów – cloisonizm (kluazonizm) inspirowany witrażami. Ten sposób malowania przerodził się oczywiście u naśladowców w łatwo rozpoznawalną manierę, warto przypomnieć tutaj Władysława Ślewińskiego. U Gauguina styl ten był czymś oryginalnym, nowym wyprzedzającym epokę. Stylizacja form, koloryt, kompozycja pokazują nam, jak malarstwo to mówi naszym dzisiejszym językiem. Arabeskami na kubkach i talerzach, w całym tym „dizajnerskim” stylu, bardziej komercyjnym niż artystycznym. W reprodukcjach Gauguina nie widać przestrzeni. Oglądając jego obrazy w Tate Modern Gallery często odchodziłem, by spojrzeć z dystansu i ukazywał mi się obraz abstrakcyjny – kompozycja jaskrawego koloru, która jest kompozycją przestrzenną, niektóre kolory oddalały się i przybliżały. Gdy zbliżałem się z powrotem do obrazu, sielankowy świat Bretonek w białych czepkach, Tahitanek półnagich snuł się jak w marzeniu sennym.

Cicho, bezszelestnie, a mimo to z wielką jaskrawością kolorów jawi się świat marzeń Gauguina. W cieniu mangowego drzewa artysta maluje spełnione tropikalne marzenie: życia z dala od zgiełku, brudu i fałszu cywilizacji Europy. Dzikość, naturalność, pierwotność, życie w harmonii, zgodne z czasem natury – to właśnie świat idei Gauguina. Piękna uśmiechnięta kobieta leży wśród kwiatów, roślin i owoców.



Trawa, na której leży, przypomina wzorzysty dywan, na którym na pierwszym planie widać nasze mango. Czarny pies w tle i wąż wijący się wokół drzewa prowadzą nasze myśli ku Biblii. Ewa zrywa jabłko z zakazanego Drzewa Poznania Dobrego i Złego. Jak pisał Fiodor Dostojewski, walka dobra ze złem to walka Boga z Szatanem. Rozgrywa się ona na polu, którym jest dusza ludzka. Niebiańska Ewa widoczna jest z lewej strony centralnego drzewa. Z prawej strony zaś już wypędzenie z raju. Rzeczywiście raju… Bo tak po ludzku możemy sobie wyobrazić różową plażę z drewnianym domkiem, widoczną po prawej stronie obrazu. Błękitne ptaki, przypominające gołębie, mówią o zwycięstwie Boga, o radości, pokoju, który wyrażony jest w twarzy królewskiej kobiety. Ten obraz jawi mi się dziś jako wyjątkowy. Wtedy, gdy spacerowałem po wystawie, był tylko jednym z wielu. Wielka sztuka działa na nas w sposób nieprzewidywalny, niekiedy odłożony w czasie. Wielka sztuka jest zawsze tęsknotą i nadzieją twórcy, na lepszą, zdrowszą, mądrzejszą przyszłość.

Tymoteusz Andrearczyk
www.tymek.art.pl


komentarz[0] |

Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Reumatoidalne zap...
Ruszczyk kolczast...
Selen - pierwiast...
Propolis, mleczko...
Nadciśnienie tę...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Lucerna - niedoce...
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Kora dębu i dęb...
Wąkrota azjatyck...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Rumianek
Zioła dla niemow...
Reklama
IWLF Labofarm Labovet
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2018 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.