Home Rejestracja Szukaj Kontakt

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu swiadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczacych cookies oznacza, że beda one zamieszczane w Państwa urzadzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przegladarki lub urzadzenia końcowego, z których Państwo korzystacie. X

Menu główne
Strona główna
Logowanie
Księga gości
Rekomenduj nas
Prenumerata
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 5
Artykuły > Natura i sztuka > Ora et labora

Panacea Nr 2 (31), kwiecień - czerwiec 2010 strona: 35

Ora et labora

W obrazie Żniwa (Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, olej na desce 118 x 160,7 cm), namalowanym w roku 1565 przez Pietera Bruegela Starszego, zwanego Chłopskim (*ok. 1525 †1569), widzimy ciężką pracę ludu w upalny letni dzień.
Można też patrzeć na ten obraz jako na portret zbiorowy roślin, które ciężko pracujący człowiek wykorzystuje dla swojego zdrowia. Jest więc zboże o pięknej, żółtej barwie, jest grusza, pod którą odpoczywają i posilają się w przerwie od pracy żniwiarze. Zboże to od wieków wielki Boży dar z naszych pól. Od pokoleń mąka, chleb, kasze, oleje i syropy są podstawą wyżywienia człowieka. Pszenica najbogatsza jest w skrobię, białko, związki mineralne i witaminy. Z żyta wyrabia się alkohol etylowy, a z jęczmienia wytwarza się słód używany w browarnictwie. Z liści gruszy wytwarza się preparaty odkażające drogi moczowe.
Pieter Bruegel (pierwotna wersja nazwiska: Brueghel) był malarzem niderlandzkim, który ożenił się z Mayeken, córką swego pierwszego nauczyciela Pietera Coecka, i miał z nią dwóch synów – Pietera Bruegela młodszego, zwanego Piekielnym, oraz Jana Bruegela, zwanego Aksamitnym. Co ciekawe, obaj synowie zostali wybitnymi malarzami, chociaż nie mieli okazji uczyć się tego rzemiosła i tej sztuki od swojego sławnego ojca. Kiedy Pieter Bruegel senior umierał, jego starszy synek miał lat 5, drugi ledwie rok.
Stosunkowo duże płótna wyglądają z daleka jak abstrakcyjne kompozycje barwnych plamek, które układają się w jakąś całość. Dopiero gdy przyglądamy się z bliska, dostrzegamy szczegóły i nadzwyczajną sprawność techniczną malarza perfekcjonisty. Artysta oddaje wygląd materii. Drewno jest u niego niemal namacalnie twarde i porowate, skóra ludzka jest miękka i zdaje się, jakby pulsowała pod nią krew. Na tych obrazach żyje wschód słońca, powiew wiatru, muzyka. Widoczna jest przenikliwość mistrza w psychologicznym rysunku malowanych postaci: ten człowiek to dumny paw, tamten jest wyraźnie podchmielony, a tamta kobieta jest zakochana. Czasem mam wrażenie, jakby Pieter Bruegel był prekursorem filmów długometrażowych. Przy jego obrazach można stać i stać. Z trudem się potem powraca do realnego świata.
W Żniwach dokonuje się w wielkim trudzie, w gęstej, upalnej atmosferze, dzieło rąk ludzkich. Malarz nie skupia się jednak tylko na fizycznym wysiłku mięśni, nie pokazuje nam wiejskich atletów z potem na czole. Widzimy scenę innego rodzaju, jakby malowaną z lotu ptaka. Widzimy pracę, wypełnioną skupieniem i spokojem, prawie modlitwą – w myśl średniowiecznego, benedyktyńskiego zawołania ora et labora. W cichości dokonuje się żniwo i układanie snopów. Nikt tu nie narzeka, nie ma też ludowych przyśpiewek. Jedyną „gwarną” grupą są postacie ludzi spożywających posiłek. Robią to, by odpocząć i nabrać sił. Nie widać oznak hucznej biesiady. Zresztą, tuż obok zasnął chłop utrudzony znojem dnia. Ustawienie tej śpiącej postaci zainspiruje później artystę do pracy nad obrazem Kraina lenistwa (1567).
Żółcień w obrazie dominuje, wręcz razi oczy oglądającego. Ten efekt potęgują mocne, geometryczne bryły żniwnych pól. Żółcień jest zestawiona ze zgaszoną bielą nieba, niewielką ilością czerni i zieleni. W swej kompozycji obraz wygląda z daleka, jakby ostre bryły przenikały się z delikatnością zielonych łąk i ulotnością liści drzew. Pejzaż jest sielankowy i harmonijny, na horyzoncie dostrzegamy statki, niedaleko osada z widoczną wieżą kościoła. W centrum obrazu dzieci bawią się na zielonych łąkach, blisko swych domostw. Tuż za gruszą widać drugi kościół z błękitnym dachem. Po prawej stronie niewielkie ludzkie postacie przy zbiorze gruszek. Po lewej stronie dzieła widoczny jest w oddali wóz obładowany plonami, trochę niżej dwie kuropatwy wzbijają się do lotu. U dołu z lewej stągiew wody schowana w cieniu ścinanego pola.
Cały ten pejzaż jest wyjątkowy, ponieważ ukazuje, jak piękne może być kształtowanie przyrody przez człowieka. Pola razem z pracującym i odpoczywającym w przerwach od pracy ludem stanowią jedność. Praca rąk ludzkich w tym obrazie ukazuje naturalną, szczerą i prawdziwą symbiozę między tym, co na ziemi, a tym co w Niebie. To ten rodzaj pracy, o której pisał Norwid. Piękno krajobrazu, piękno życia, naturalność funkcji społecznych, są pretekstem do trudzenia się. Taka praca – z towarzyszącym jej Bożym spokojem, odczuwalnym w obrazie – prowadzi do zmartwychpowstania.


Tymoteusz Andrearczyk
www.tymek.art.pl


komentarz[0] |

Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Reumatoidalne zap...
Ruszczyk kolczast...
Selen - pierwiast...
Propolis, mleczko...
Nadciśnienie tę...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Lucerna - niedoce...
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Kora dębu i dęb...
Wąkrota azjatyck...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Rumianek
Zioła dla niemow...
Reklama
IWLF Labofarm Labovet
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2018 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.